Опис категорії
Напевно ні для кого не буде секретом, що найпопулярнішим жанром комп'ютерних ігор є стрілялки. Якщо в давні часи, коли комп'ютери представляли собою величезні, що займають кілька кімнат, калькулятори, безліч дітей обожало грати в козаків-розбійників і піратів, бігаючи по вулицях і стріляючи з пластмасових пістолетів, то зараз, з появою в кожному будинку комп'ютерів, захоплення хлопчиків трохи змінилися і перейшли з реального у віртуальний світ онлайн стрілялок. Тепер, завдяки сучасним технологіям, ваша дитина без праці може знайти безкоштовні і абсолютно легальні ігри!
Історія жанру
Вважається, що перші ігри стрілялки — це випущені в 1991 році, компанією id Software — Hovertank 3D і Catacomb 3-D, проте із-за мізерної маркетингової компанії розробникам не вдалося привернути увагу громадськості і домогтися широкого розповсюдження своїх продуктів.
Скріншот з Counter-Strike: Global Offensive, компаній Valve.
Але вже в 1992 році, зрозумівши свою помилку, розробниками з id Software була випущена «Wolfenstein 3D», на відміну від попередніх ігор, мала демо-версію, що складається з 10 рівнів і розповсюджувалася абсолютно безкоштовно. Саме завдяки цьому маркетинговому ходу Wolfenstein 3D вже через кілька місяців була встановлена на більшість комп'ютерів, що працюють на системі DOS, а після адаптації і на комп'ютерах Apple II.
Так як демо-версія Wolfenstein 3D проходилася всього за один день, Softdisk змогли заробити величезні гроші на продажу повної версії, що складається вже з 60 рівнів. Завдяки своїй популярності, гра була портована на практично всі приставки того часу, включаючи Game Boy і Playstation, а за останні роки з'явилася і на мобільних пристроях, так що зараз будь-який бажаючий може скачати її з магазину додатків. Саме Wolfenstein 3D поклала початку всіх комп'ютерних стрілялок, а також була занесена в список найкращих гри у світі.
Перший успіх стрілялок
Наступною сходинкою еволюції жанру стрілялок стала багатьом знайома гра Doom, розроблена тією ж, що і попередні, компанією id Software. Перший Doom вийшов у світ в 1994 році і відразу завоював популярність серед фанатів цього жанру. У порівнянні з попередньою грою, графіка Doom була досить серйозно перероблена: з'явилися більш реалістичні текстури, а кількість пропонованого зброї було збільшено в кілька разів.
Згодом, через відкритого коду і можливість стороннім розробникам допрацьовувати механіку Doom з'явилися такі звичні для сьогоднішніх ігор «фішки», як можливість підстрибувати, присідати і управляти камерою не тільки в горизонтальній площині, але і у вертикальній.
Скріншот з Doom, компаній id Software.
Наступним етапом розвитку стрілялок стала багатьом відома гра, під назвою Quake, відрізнялася повністю переробленою графікою, вже більше походящей на сучасні комп'ютерні ігри і отримала безліч «плюшок», придуманих сторонніми розробниками в доповнення для Doom.
В подальшому були випущені продовження Quake, отримали ще більші поліпшення в графіку і нові рівні. Черговим етапом еволюції жанру вважається Half-Life, випущена новоспеченої фірмою Valve і показала унікальну на той момент графічну складову, величезний вибір зброї майбутнього, а що найголовніше, добре продуманий сюжет, подібних якому не могла похвалитися жодна гра того часу. Саме Half-Life вважається родоначальником жанру сучасних шутерів, що поєднують в собі можливість насолодитися стрільбою з зброї і захоплюючу сюжетну лінію.
2000 роки і далі
Згодом, жанр сильно розвинувся, графіка покращилася, з'явилася можливість взаємодіяти не тільки з монстрами і бонусами; але і з предметами обстановки — руйнувати стіни, розбивати скло, підривати телевізори. Наприкінці 2000 року вийшла в світ, стала культовою, гра Counter-Strike 1.0 предполагавшаяся як доповнення для Half-Life 2, а в 2003 була анонсована версія Counter-Strike 1.6, а за нею і в яку, до цих пір грають мільйони людей.
Скріншот з Counter-Strike: Source, компаній Valve і Turtle Rock.
не Можна не відзначити впливу на індустрію стрілялок таких революційних проектів як «Grand Theft Auto» створила дуже реалістичною світ, що живе своїм життям і «Сгуѕіѕ» вразила всіх шанувальників жанру своєю приголомшливою графікою (заснованої на здивувала, на момент свого виходу, графічними параметрами Far Cry) і пропрацьованністю движка Cryengine 3.
З чого стріляти і як це робити
З кожним роком ігри удосконалюються і збагачуються, адже якщо раніше ви могли лише бігати і знищувати ворога в 2д площині, використовуючи тільки клавіатуру, то зараз, ви в повноцінному і дуже мало відрізняється від реального життя 3д, можете бігати по величезних територіях, ховатися за укриттями, здійснювати величезні стрибки і перекати і сідати в будь-яку військову техніку, починаючи від машин і танків, закінчуючи надзвуковими літаками і космічними кораблями.
Ігри стрілялки для хлопчиків — це величезна індустрія розваг, все більше стає схожою на реальний світ. В якості прикладу можна розглянути як за останні 10 років змінилася смужка життів. Тепер, ви не знайде ні одну 3д стрілялку, де використовувалася подібна система. Якщо раніше, буквально в будь-якій грі, на екран виводилося кількість ваших життів, то тепер, у разі утрати, на ньому з'являється кров. Причому, чим сильніше шкоди, тим гірше стає якість картинки, вона починає розпливатися і забарвлюється в темний колір імітуючи стан непритомності. І якщо ви не встигнете сховатися від куль, то доведеться починати бій заново!
Крім показника життів і графіки, серйозно змінилися і інші складові геймплея. Наприклад, дуже сильно змінилася фізика, ставши максимально наближеною до реальності і були опрацьовані різні деталі ландшафту — тепер стіни будинків розлітаються від вибухів, рушаться хмарочоси, а на землі навіть утворюються величезні воронки від важких снарядів!
Вплив на дітей
У багатьох батьків може скластися уявлення, що стрілялки можуть серйозно нашкодити дитячої психіки, адже найчастіше, в іграх доводиться вбивати персонажів схожих людей. Проте наукові дослідження, проведені вченими у багатьох країнах світу, показали, що вбивства в ігровому просторі ніяк не сприяють збільшенню агресії серед дітей, а навпаки, дозволяють дітям випустити свій гнів у віртуальному всесвіті, в той час як у реальному житті бути більш стриманими і спокійними. Але все ж ми радимо вирішити батькам самостійно, чи дозволяти своїм маленьким дітям брати участь у бойових сутичках за комп'ютером або може бути краще сходити і погуляти з ними на дитячому майданчику?
Крім страшних сцен, багато грати в стрілялки не варто ще й тому, що у дитини може розвинутися ігрова залежність, коли він просто не зможе відірватися від свого комп'ютера. Першими ознаками такої залежності є те, що юний геймер буквально не відходить від комп'ютера. Приходячи зі школи він відразу сідає за нього і не відривається навіть на прийом їжі, просячи своїх батьків принести йому їжу в кімнату. З-за нездатності відірватися від гри, у дитини псується сон, спати він лягає вже далеко за північ, встає рано вранці, а це в свою чергу робить його дратівливим і дуже нервовим. Так що якщо ваша дитина проводить дуже багато часу в онлайн світі, ми радимо вам задуматися і спробувати хоча б ненадовго витягувати його погуляти на вулиці.